tisdag, augusti 26, 2008

hälsning från Barcelona

Uppdaterat med lite bilder samt text från sista dagarna..

Hola amigos, nu är vi här, och tre dagar har vi hittils spenderat av vår 7 dagars semester.
Dag 1 låg vi på stranden samt gick hamnpromenaden bort (en tapas-paus på vägen) mot Port Veil och kollade på Maremagnum och kollade på lite shopping. Jag hittade 3 söta linnen på Bershka. Sen åt vi god glass på en uteservering och njöt av vacker kväll innan vi fortsatte över bron mot La Ramblan. Kollade runt lite och sen tog vi metron hemåt. Skulle bara vila lite innan vi gick ut o åt men vi orkade ingenstans sen utan somnade för natten.. kanske inte så konstigt då vi hade gått upp kl 4 på morgonen redan..

bild 1. Se vilken buenissimo playa i Barcelona? där slappade vi på eftermiddagarna...

bild 2. Dansande killar på vägen mot Port Vell.

Dag 2
-
igår - köpte vi med oss lite frukost från ett café och tog metron till La Sagrada Familia. Helt otrolig byggnad, dock var vi lite besvikna då det var totalt tomt på insidan nästan och bara som en stor byggarbetsplats, häftigare var baksidan med alla smådetaljer samt tornen som vi tog en hiss upp till.. dock var det inte lika häftigt att gå nerför alla trappor sen igen, smala spriraltrappor uppe i himlen kändes det som.. Efter detta åkte vi tillbaka till Passeig de Grazia o kollade lite i affärer, bland annat Zara. Sen låg Casa Batlló så nära så vi gick in där. Helt galen arkitektur, där hade Gaudi verkligen gått bananas :) men det var underbart vackert! Hmm, sen vad hände? Ja, lite strand och bad men det kom moln så vi tog bussen till den stora El Corte Ingles och tog en fika på våning 10 för att sen gå ner alla våningar och kolla vad som fanns. Avslutade med mataffären längst ner och köpte hem lite godsaker.. Så åt vi och åkte hem och somnade gott.


bild 1-2. Den ofärdiga La Sagrada Familia var vansinnigt högt. Vi åkte upp halvvägs i tornen och man var tvungen att gå nerför smala spiraltrappor... brrrr.
bild 3. Häftig utsikt från tornen dock... man såg massa barcelona..ända ut till havet..

bild 4. Fantastiska Casa Batllós fasad sedd från passeig de Gracia..
bild 5. Jag lyssnar på tönt-guide-luren. Niklas bara skrattade åt mig för jag töntade mig så :P

Dag 3 - idag - tog vi bussen till Kapellet i gamla stan. Mkt maffig kyrka och vi gick runt där läänge... på taket, i klostret, i fruktträdgården mm.. sen en tapas-paus och vykortsskrivning.. efter detta tittade vi in i Museu d´Historica de Ciudad. Där var underjordiska historiska arkeologiska fynd från ur-barcelona.. Sen var vi tvungna att ta oss ner till stranden för att svalka oss lite och vila fötterna... köpte med oss lite fika och låg där och bara njööööt. På vägen hem gick vi en sväng på el Port och tittade på gränderna och stannade för en glasspaus. På hemvägen gick vi på Diagonal och kollade i lite märkesaffärer... nu är vi på hotellet för en liten uppfräschning för att sedan gå ner till nån trevlig kvartetskrog här tänkte vi för en god middag. Dock ser jag just nu att kära pojken slumrat till så sött i sängen att nog måste lägga ner bloggandet här för att starta operation uppvakning för att få ner honom att äta med mig :) min mage kurrar.... mina fötter behöver massage också... ajaj....

bild 1. Jag och Niklas på taket på katedralen.
bild 2. Jag i el Port. I bakgrunden Farggo. Sjukt god bägareglass...

Imorgon står det parc de Labyrint, La Pedrera/Casa Miló, La Rambla och nån cool fontän på schemat, shopping och strand också säkerligen, får se hur det sen blir på riktigt imon... :)
Bilder kommer senare om jag orkar....
besitos!

uppdatering 1 september:
Dag 4 tog vi metron till labyrint-parken. där var fint. Efteråt tog vi oss till Parc Guell. Där var oxå häftigt, men mer turistexploaterat..


bild 1-2. Labyrinten.
bild 3. I Parc Guell bild taget mot torget.
bild 4. Under torget. Häftigt.


Dag 5 - Vi tog bussen ner till La Rambla och gick där o kollade, hann även kolla lite i affärer, hittade 2 fina klänningar och några linnen, på Bershka såklart. När vi gått nerför hela Ramblan fortsatte vi ner till Port Vell och akvariumet där. Var lite småbesviken på det men aja..men jag var nöjd när vi gick ner till stranden för att bada sen..


Dag 6 - Vi gick bort till Casa Milá från hotellet, var nära, vid närmsta metronstationen.. Det var ett fint hus, tänk de som bott i de häftiga lägenheterna.. åh. Och vinden... vad fint, och takterassen :) Ahh! Sen låg vi och solade och badade ända tills kvällen då vi tog oss till Placa de Espana och kollade på fontänföreställningen där. Astuff!


Det var egentligen våran barclona resa i stora drag. Sista dagen i lördags packade vi bara ihop och tjeckade ut från rummet för att sen åka till Playan i några timmar och bada. Sen shoppade jag lite smink på Sephora innan vi beställde taxi till flygplatsen igen.. Flyget var en timme försenat så vi kom hem runt midnatt istället, slocknade i sängen på en gång nästan... Adios!

1 kommentar:

Linnéa sa...

kul att du gillade nya designen..:) jag gjorde min header i paint och sen la jag till bilden i det där övre fältet d'r man skriver vad bloggen heter.

mysig semester, blir inte lite avis!