söndag, mars 06, 2011

TTTS

Har nyss sett en dokumentär om tvillingtransfusionssyndromet, det en fin vän till mig drabbades av och förlorade sina små i januari. Det har knappt gått en dag sedan dess jag inte tänkt på henne och hennes man och vilken enorm sorg de gått/har att gå igenom. Hon tipsade om denna dokumentär ikväll på kunskapskanalen kl 22. Men eftersom vi inte har den så sökte jag på det på svtplay och hittade den HÄR. Så jävla tårdrypande och jag har suttit här och snyftat i 48 min. Så jävla hemskt! Men vilka hjältar dessa professorer som gör helt fantastiska insatser och opererar inne i magen med avancerad titthålskirurgi. Tyvärr är ju TTTS väldigt allvarligt och långt ifrån alla operationerna lyckas. Barnen i magen är ju oftast väldigt illa däran och även om op lyckas just för stunden så följer ändå väldigt osäker tid ända tills dagen för födelsen. Efter att ha sett denna dokumentär har min beklagan och sorg över mina vänners öde blivit ännu starkare och jag imponeras hur de lyckats klara en sådan här sak och överlevt själva. Ni är starka och underbara och ni och tvillingarna finns i mina tankar! All styrka och kärlek till er!

1 kommentar:

Eskimo sa...

Det gör ont i själen att veta att folk behöver gå egenom att förlora sina barn.. :( kan inte ens tänka mig hur överjävligt det måste vara.