torsdag, september 23, 2010

dagen efter

Skönt att det är över nu. Var nog mer tilltöckad igår efter operationen än vad jag var förberedd på. Men jag fick i alla fall komma hem igårkväll och det är jag glad för.

Jag skulle befinna mig på sjukhuset igår kl 10. Jag fick byta om till en stoor sjukhusrock, exakt likadan jag hade på BB. Sköterskan började med att sätta dropp i mig, fy van vad jag hatar den tjocka slangen som ska pillas in i blodådran. Sen låg jag där till 11:30 tror jag, en del väntan alltså. Men tur att Silas och Niklas var med mig iaf som underhållning. Silas sprang fram och tillbaka i långa korridorerna på avdelningen och charmade säkert en och annan sjuksköterska också. Han fick en ballong som han var väldigt nöjd med.




Kl 11:30 fick jag 2 alvedon samt en morfintablett jag skulle ta samt gå och kissa en sista gång innan op. Kl 12 kom läkaren som skulle operera mig inför ett sista snack. Vi gick igenom hur operationen skulle gå tillväga (ett snitt bakom örat för att kunna lyfta upp örat så att hon sen kunde komma åt trumhinnan och lappa ihop den med muskelvävnad från bakom örat). Hon skulle även passa på att dra ut mitt uråldriga gamla rör från andra örat. Kl 12:30 fick jag en smärtlindringsspruta i magen och sen rullades jag ner till operationen. Inte ett dugg nervös var jag förresten. Kändes väl lugnt eftersom jag visste att jag bara skulle få sova under hela operationen och inte medveten om något. Nere på operation hälsade jag på minst hundra läkare, sköterskor etc som skulle närvara vid operationen. Det var verkligen hur många som helst och jag hade ingen aning vad alla skulle göra där. De satte blodtrycksmanschett på mig, koplade in ctg. Narkosläkaren gick igenom narkosen och lite allmänt babbel om jag varit sövd innan mm. Sen fick jag andas in syrgas och de gav klartecken till narkosskötaren söva ner mig. De bad mig tänka på något fint och drömma sött. Sen var jag Bye bye! Nästa gång jag vaknade kände jag mig helt groggy och orkade inte ens hålla upp ögonen så jag somnade nog en stund till. Jag vaknade nog till några gånger då och då och hela tiden kom sköterskor som kollade hur jag mådde. Jag uppfattade till sist att klockan var 18:10. Alltså operationen hade tagit 2 timmar och då måste alltså jag ha legat på uppvaket i 3 timmar? jaja, jag var iaf sjukt törstig och torr i munnen så jag fick en piggelin. Gott. Sen drog de ut min kateter jag hade fått direkt efter att de sövt ner mig eftersom op skulle ta såpass många timmar och att jag slapp bli kissenödig. Kl 18:30 fick jag åka upp till avdelningen. Jag kände mig lite småtrött fortfarande och vilade en timme ungefär. Sen fick jag äta en macka och dricka saft samt gå på toa. Och eftersom jag inte mådde illa så gav de mig ett grönt ljus att få åka hem. Skönt. Läkaren kom också förbi innan jag åkte hem och berättade att op gått bra men att det hade tagit lite tid eftersom det var så pilligt med mina trånga hörselgångar. Vi åkte hem kl 20:15 och redan första avfarten på Huddingevägen fick Niklas stanna till vid väggrenen eftersom jag började må dåligt. Andades in frisk luft en stund och sen blev det bättre. Men jag satt med en plastpåse i handen resten av hemvägen ifall. Direkt när vi kom hem gick jag ur bilen o kände hur yr och illamående jag kände mig så jag skyndade mig upp till lägenheten och det första jag gjorde var att kräkas upp allt i magen (inte mkt annat än vätska då jag inte ätit på ett dygn). Sen la jag mig i sängen och somnade för natten, helt slut.

Imorse vaknade jag runt kl 9 och kände mig hyfsat okej, men äter fortfarande alvedon var 6:e timme som de rekommenderade de första dagarna. Jag har en ful svart sjörövarlapp på örat nu som ska hålla kompressorn på plats. Men ska leta upp någon snygg sjal att ha runt huvudet istället så man kan med att gå ut lite i friska luften också.


Fancy sjörövar-mama posar framför web camen (med en förvånad son och sambo i bakgrunden).

3 kommentarer:

Malin sa...

jag tycker att du är toksnygg med sjörövarlapp! :) Vad bra att du mår så pass bra. Det är skönt att höra. Jag är lite små nojig över att lämna bort skruttan imorgon, men det är nog bara nyttigt för mig, så jag är förberedd inför bröllopsnatten :D. Vila ordentligt så ses vi på måndag! kramar

Emilia sa...

Den där sjörövarlappen kan du väll dölja lite under håret och bandet får fungera som hårband/diadem :-)
Nu när det börjar blåsa ute så kommer nog folk ha öronmuffar och se likadana ut iaf :-)

Skönt att allt gick bra :-)
Kramar Castor och Emilia

Anonym sa...

Jätteskönt att allt gick så bra och att du mår bättre idag! Skönt att ha det avklarat också så du förhoppningsvis slipper tänka på det mer.

Jag har dock inget smart att tillägga om lappen för jag tycker att det mesta redan blivit sagt:)