måndag, november 13, 2006

Svartsoppa på Mårten gås.

I helgen var vi i skåne och tog del av skånska traditioner. Andra gången i mitt liv jag tog del av mårten gås firande. I Martins släkt firar de denna gåsen varje år i Dalby hos Martins faster och familj och med lite andra gamlingar (martins fasters mans systrar å resp). Förrätt den berömda svartsoppan (helt okej) med knäcke och mögelost, med efterföljande gås, potatis, brysselkål, rödkål, gelé och äpplemos. Avrundningsvis en skånsk äpplekaka med vaniljvisp. Mums!
Ska se om jag får tag på lite bilder från helgen från Martins bror som hade kamera..
Efter maten var det kaffe och kakor vid sofforna, vi var uppdelade i unga (kusiner med respektive) samt gamlingar. Vi på ungdomsbordet hade superkul och skrattade mest åt att alla är så sjuka i huvet. Absolut roligast är kusinen Cecilia.. Hon är helt knasig. Det var första gången Freddes Cissi och Johans (kusin) Camilla var med. Undrar vad de tyckte eg.. de mest satt o smålog.. Vi åkte tillbaka till Bjärred vid midnatt och satte oss i köket o drack lite vin och frossade i oss chips o annat.
Och nu sitter jag på jobbet igen. Jag har mest retats med Rikard idag (eftersom Karin inte sitter på sin plats är det han som sitter närmast mig). Han har bara tykat sig mot mig.. kommer inte när han säger så jag står o väntar på han massa minuter extra ist för att gå till matsalen, dessutom hämtar han aldrig kaffe åt mig heller. Så jag gav upp o hämtade det själv, samt till honom(!). Nu är han skyldig mig en.. hehhe! Nu har han börjat bygga på en mur på hyllan mellan oss av gamla kaffekoppar. Lillen! =P jag bidrog med en kopp nyss.

Inga kommentarer: