söndag, juli 19, 2009

v.26

Bebis. Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret. I vecka 26 är medelkroppslängden 35 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 900 gr. Huvudets omkrets är nästan 25 cm.
Du. 6 cm ovanför naveln kan du känna livmodern som är mellan 24 och 27 cm från blygdbenet till toppen. Viktökningen är omkring 7 och 10 kg. Du kan bli trött i ryggen, känna av trötthet, kramp i benen, tryck mot bäckenet och du kan bli varm och svettig.

Jag känner helt klart att jag snabbare blir trött och andfådd nu, om man går för fort så känner man av lite sammandragningar eller tryck mot bäckenet och då får man helt enkelt vila i några minuter tills det är bra igen.. Men annars inga konstigheter, jo jag är ständigt täppt i näsan vilket även medför lock i öronen ibland, störigt. Men det är nog det enda. I övrigt har jag gått upp 6 kg, fått 85 cm i midjemått (jag har runt 70 i normala fall så en del har jag ju faktiskt tjocknat) och mår som en prinsessa och lycka är att känna bebis vända och vrida sig i magen samt sprattla med både armar och ben, sån liten buse!

4 kommentarer:

Therese sa...

Fina magen =D
Känner igen det där me nästäppa, hade jag me heeeela graviditeten.
Skönt att du ändå mår så bra och får njuuuta.
Kramar

Anonym sa...

Vilken fin tröja/tunika du har på bilden! :) Blev jättesugen på att också baka kanelbullar när jag såg dina bullar :) Får nog bli lite bak i veckan om vädret är sådär... Ikväll blir det bio, Baksmällan. Har ni sett den? När åker ni till Finland förresten? Kram Hanna

Mirja sa...

Tessan: tack, jo jag gillar min mage :) Nästäppa är ju egentligen det enda jag plågas av än så länge, så jag klagar verkligen inte! Tycker verkligen det är heeelt fantastiskt att vara gravid! :) kram

Hanna: tack, kom på att denna tröja är kanonbra även med magen! :) Hoppas den inte töjt ut för mkt bara så den förstörs! heh. Nä vi har inte sett baksmällan, men funderat på att gå och se! Finland/Helsingfors blir det imon, men det blir ju bara någon natt vi är iväg, kul ändå! Jag hör av mig mer sen när jag är i gbg så får vi ses! kraam

Annika sa...

Söt liten magge=)Förstår att ni längtar enormt nu.När flyttar ni förresten?

kram