onsdag, augusti 19, 2009

v.30 (29+3)

Hej igen, oj vad jag varit seg med att lägga in veckans magbild samt info. Jag har typ däckat så fort jag kommit hem från jobbet hela veckan, parkerat mig på soffan efter middagen och sen inte gått upp förräns det varit läggdags och byta plats till sängen istället, riktig tröttvecka. Samt att jag känt av lite sammandragningar i magen och ojjat mig över dom, plus halsbrännan som jag också fått uppleva denna veckan. v30 är ju en lite magisk vecka då man passerar 3/4 av sin graviditet nu och börjar klassas mot höggravid-hållet.. så lite krämpor får man ju ta! :)

Barnet
Barnet växer och växer. Nu börjar proportionerna likna ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. För förstföderskor fixeras barnet ofta tidigare än för de som fött ett eller flera barn, då barnet kan röra sig ända till slutet. Nu är det trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra sig ganska fritt. Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför (hjälp?hihi). Vikt 1 600 gram.
Mamma
Nu har tre fjärdedelar gått av din graviditet, bara tio veckor kvar (8 för mig, hihi). Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnet kommit ut. Passa på att göra sånt som du gissar att du inte hinner sedan. Gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören (ja, det måste jag boka en tid för). Barnets tyngd kan göra det svårt att hålla balansen. Försök tänka på hållningen så att du inte får belastningsskador. Passa på att börja lagra kolhydrater inför förlossningen. Ät rätt, det påverkar mer än du tror och du kan må mycket bättre.

3 kommentarer:

Therese sa...

Fin fina magen ;)

Annika sa...

åh vad mysig mage,snart e det juh dags,=)
E du nervös?
Jag har precis börjat skola in lilla dockan.Hon e där själv idag och det har gått topeen.Ska hämta henne vid 12 och sedan ska vi ut i soooolen=) som äntligen tittar fram igen.

kram

Tant grön sa...

Hihi halsbränna tyder på att du får en bebis med mycket hår :) Roligt! :))

Kram Monica