måndag, augusti 24, 2009

v.31

Hejhopp! Veckans magbild, v31. Tiden går verkligen i rasande fart nu! Börjar kännas lite smått nu, svårt att ibland hitta bra ställning att sova på, känns som man kvävs om man ligger på rygg (bebis trycker på pulsådern), och på sidan sparkar bebis som galning (gillar antagligen inte riktigt det), så vi brukar kompromissa oss fram till en bra ställning, ibland ger bebisen upp, ibland jag.. Men det som oftast brukar funka ändå är på sidan med täcket som en stor korv under magen samt mellan benen, och sen snor vi Niklas täcke (om vi inte svettas av värmeslag) på oss :) Som sagt, varmt är det, ständigt, svettigt, oavsett vad man tar på sig, oavsett hur lite man rör på sig.. phiu. När jag kommer hem sitter jag i linne och shorts och vidöppna fönster = skönt! Annars har jag ju ont i örat som vanligt, eller inte ständigt ont, så länge jag inte glömmer spola örat med saltvatten och ta örondroppar varje kväll. Men förutom dessa saker mår jag som en prinsessa (om jag slipper gå alltför långt eller fort, för då spänner det som fan i magen).

Barnet
Barnet är nu cirka 40 centimeter långt huvud till fot. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet har fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan. Vikt 1 800 gram.
Mamma
Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt. Många kvinnor samlar på sig vatten.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt det är att "följa" er via bloggen! =)
Många kramar
Hanna

Annika sa...

Gud så mysigt Mirja...

Linnéa sa...

v 31, nu är det inte så långt kvar!!!! spännande..:)