tisdag, september 22, 2009

busen

Idag var vi på kontroll i Danderyd och bebisen busade på som vanligt. Barnmorskan sa att den här busiga bebisen minns hon! Och läkaren som gjorde UL sa, "väldigt livlig!" Ja minsann, bebisen gör intryck helt klart! Han växer som han ska, han följer sin kurva. Men dock är viktkurvan lite under det normala och därför vill de följa lite extra så att navelsträngen förser med den energi som den ska. Nu låg vikten på 2 kg ganska exakt för bebis, genomsnittsvikten ligger i denna vecka på 2,4 kg. Så inga markanta skillnader men de vill ändå följa upp. Och det känns skönt. För skulle det visa sig att han inte får tillräckligt med näring i magen får han komma ut. Sen vet inte jag om det är meningen att jag borde äta mer eg, tycker Niklas iaf, men jag blir ju mätt på en gång och att äta mer är helt omöjligt. Men jag försöker äta mellanmål iaf för att fylla upp. Idag åt jag macka till frukost och en smoothie, till lunch rester från gårdagens korvstroganoff, till mellanmål skorpor med smör och ost på och till kvällsmat pasta carbonara och till efterrätt en sandwich-glass. Det borde väl duga?

Och imorgon är det dags för vanliga barnmorskan på Lidingö samt kontroll hos öronläkaren. Sen ska jag försöka orka ta mig till Åhlens City och köpa lite smink (rengöring, dagkräm, mascara och concealer) innan jag ska träffa Eva på kvällen sen. Jättekul att få se hennes nya lägenhet på söder och bli bjuden på lite kvällsmat också! Ojoj, ganska mkt saker planerat för en och samma dag, ev skippar jag sminkshoppingen och tar det en annan dag när jag inte har något annat planerat. Jag har nämligen bestämt att jag egentligen inte ska ha mer än ett projekt per dag nu innan bebis kommer!

2 kommentarer:

jie sa...

På E mätte dom fel med 800g, alltså de trodde att han vägde 8hg mindre än vad han sen faktiskt gjorde och trodde att han inte fick i sig näring. Så jag fick göra en s.k. flödesmätning, men allt såg bara bra ut så de var oroliga över varför han vägde "så lite". Kanske blir det lätt så efter som vi inte har så mkt utrymme att erbjuda de små att det blir svårt att mäta.

Mirja sa...

nä precis, de gjorde en flödesmätning på mig också igår, men det såg bra ut. Sen sa BM att bebis låg med magen mot min moderkaka och därför var det lite svårt att mäta, och missade man bara med någon mm så kunde det visa sig som flera % på kurvan. Min BM beordrade mig iaf att bara vila och kolla filmer/läsa bok, ha tråkigt, så trodde hon att bebis skulle bebis lägga på sig mer! Så jag ska prova det nu :)