söndag, september 06, 2009

v.33

Idag gick vi in i v.33. :) 32 hela veckor, det betyder att om ungefär 4-5 veckor är det dags! Kejsarsnitt kommer att bokas in efter fullgångna 36-37 veckor nåt. Förhoppningsvis får jag exakt datum hos läkaren på tisdag!

Ditt barn är ungefär 30 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,2 kg. Huden börjar ändra färg från röd till rosa och kroppen fortsätter att lagra underhudsfett. Nu ökar inte mängden fostervatten längre utan ligger kvar på den här nivån fram till födseln. Den här veckan växer hjärnan mycket snabbt och barnets huvud ökar ca 9,5mm. Rörelserna i magen känns nu mer som rullningar än sparkar då det inte finns så mycket svängrum längre. Äntligen slipper du de där hårda träffarna mot revbenen.
Har du märkt att dina aktiviteter påverkar barnets beteende! Barnets aktivitetsnivå påverkas av hur mycket eller på vilka tider du äter, din kroppsställning och ljud från yttervärlden. Försök att ha en avslappnande stund varje dag, där du känner efter hur barnet rör sig. Din barnmorska kan tala om hur ofta du bör känna barnets rörelser. Ungefär sex rörelser per timme kan du förvänta dig, men inte under hela dygnets alla timmar.


Egna kommentarer: Hårda träffar mot revbenen har jag aldrig känt av, alla sparkar har hittils bara varit fantastiskt mysiga, men visst märker jag att de blivit lite annorlunda nu när det inte finns lika mkt plats för bebis, den får liksom kicka sig för att få mer plats, ibland känns det som bebis hoppar ut ur magen, särkilt från högra sidan där benen är. Ibland kommer dom in under revbenen men jag tror det är mer obehagligt för bebis än för mig då benen snabbt dras tillbaka igen och sen kuras det ihop mer, då boppar liksom rumpan upp vid naveln och magen blir helt knasig! :)
Jag vägde mig ikväll och har nu gått upp 9 kg. Nu känns det lagom! :) Midjemåttet är 92 cm (huiiii) och där kan jag tyvärr inte riktigt säga exakt hur mkt det skiljer sig från min normala men runt 20 cm iaf då jag har för mig jag låg på runt 70 cm i normala fall. SF-måttet vet jag inte eftersom jag glömde fråga BM sist när hon mätte, måste komma ihåg att fråga nästa gång. Och mina problem med öronen, nu har det varit bättre igen, känns som svullnaden vid trumhinnorna är på väg neråt, har duktigt spolat med saltvatten morgon och kväll vilket hjälpt till att hålla rent. Och halsbränna har jag sluppit i ett par dagar nu = jag mår/har mått faboulous! Det är verkligen helt fantastiskt att vara gravid! Även om vi längtar efter bebisen som en tok! Men snart får vi krama på dig på riktigt! Åååh!

Inga kommentarer: