söndag, september 20, 2009

v35

Söndag=ny babyvecka, idag=v35!
Barnet. Nu är barnet ungefär 45 centimeter långt. Du har säkert känt av att barnet hickar ibland (hihi, jaa så mysigt). Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen. Barnet har hittills varit ganska skrynkligt men nu börjar huden räta ut sig. Navelsträngen är generellt cirka 50 centimeter lång och tjock som en tumme. Vikt 2 600 gram.
Mamma. Ditt totala fundusmått är nu ungefär 31-35 centimeter. Du har ökat minst elva till tretton kilo (9 kg). Så här långt in i graviditeten brukar ledbanden och musklerna i korsryggen mjukas upp. Detta kan göra att du får ont i ryggen (kors i taket att jag sluppit få ont i ryggen, än så länge iaf). Om värken är besvärande bör du prata med din barnmorska. Många känner sig lättirriterade nu. Bebisen trycker på överallt (mest när jag ligger på rygg bara). Det är svårt att andas, sitta, stå och sova. Prata mycket med din partner så han eller hon förstår vad du går igenom. Nu står magen som högst för att snart sjunka ned lite. Då blir det lite lättare att andas igen. Det är lätt att bara fokusera på förlossningen, men kanske kan det vara dags att läsa på lite om amning och live
t efter förlossningen.
Har ej tagit någon bild på magen idag men se v34, jag tycker den är rätt lik :)

Vi var i Barkarby idag, lämnade tillbaka skötbord till ikea (vi behöver ju ingen nu eftersom vi ska ha skötbordet på tvättmaskinen), köpte även nya ljus till hallen, tvättlappar och pall samt en mjukisboll och åt givetvis köttbullar! Vi hann även en sväng till Lindex, hittade en skön amningsbehå, tog min vanliga storlek men insåg att det faktist inte räcker längre, så jag fick ta kup-storlek större och hoppas att brösten inte blir alltför mkt större efter förlossningen sen. Var även på Babyproffsen och köpte en vit gallerfilt. Känns som vi har det mesta nu. Kollade även på lite sängmobiler och babygym till babis men kunde inte bestämma oss vilken vi vill ha.. Tummen tycker jag är söt men Niklas tycker det är lite läskigt med avhuggna kroppsdelar som bara dinglar omkring. Mumin är också söt tycker jag, men Niklas tycker bästa om Pingu. Kanske blir det sängmobil i Pingu och babygym i Mumin så blir vi båda glada, hoppas bara bebis gillar dom också sen :)

Efter att ha gått runt i flera timmar fick jag till slut så mkt sammandragningar att jag fick stanna eller sätta mig var och varannan minut! Så då tog vi bilen och åkte hem. Gött!

5 kommentarer:

Annika sa...

hej,haha
ja de med bh storlekar,brösten växer minst 2 strl,jag fick köpa massa nya bh:s men sedan försvann de lika fort när man slutade amma,haha,
Har ni ngr namn än då?jag e så nyfiken jag,hihi

ha en underbar dag,kram

Mirja sa...

jo med tanke på att en storlek större redan nu känns lite tajt tror jag att jag gjorde misstaget att köpa lite för liten amningsbehå igår ändå, helt galet! Namn ja, hihi, du får vänta 3 veckor till så får du veta :)
ha en underbar dag du med Annika, kramar

jeanette sa...

Hej hej!
Jag köpte oxå för liten amningsbehå.. hittade inte kvitton och fick då inte byta.. Men jag har sånna där extra hyskor köpte på Lindex. Dom är superbra men ändrar ju inte kupan förståss...
Vi har oxå vårt skötbord på tvättmaskinen, perfekt :-)

Mirja sa...

mitt problem är nog kupan, eller än så länge räcker det, men växer brösten mer så blir det trångt :/ Vad roligt att du också läser min blogg här Nettis :)

Linnéa sa...

nära nu!!!!!!