måndag, september 14, 2009

v34

Ja tiden den bara flyger iväg.. helt otroligt, hur fort har inte senaste 10 veckorna gått eg? Minns som igår när jag gick in i v20 och det var så skönt att veta att nu har vi kommit halvvägs, och v27 när jag tänkte att nu, phiu, finns goda chanser för bebis att överleva även om den skulle komma nu. Och nu är det liksom v34! Crazy, bebisen är ju helt klart i magen nu! Förutom lungorna, men det kan de ju skynda på att få igång om det vore dags.. Jag har en månad kvar nu, ungefär 4 veckor. Jippii! :) Nu har mina öronproblem blivit mkt bättre (antagligen pga att vädret är kallare och torrare nu) och jag har inte alls ont, enda är att de fortf behöver spolas hos doktorn 2 ggr i veckan minst. Och halsbränna har jag inte heller känt av den senaste veckan. Halleluja! Jag börjar må som vanligt igen, förutom att jag har som en stor vattenmelon i magen bara, stenhård kula bara som hoppar och studsar i stort sett hela tiden. Lägger sig ibland till rätta att jag har svårt att sitta ner eller böja mig ner, men då får man trycka magen åt sidan så ger bebisen plats! :)
(Tack mamma, för fina gravid-generna, hon hade knappt heller några gravidkrämpor under sina graviditeter och gick inte upp mer än runt magen, underbart!)

Barnet: Många barn ligger nu med huvudet nedåt. Barnet lyssnar till mammans hjärtslag, magen som kurrar och andra kroppsljud. Inte konstigt att en del barn sedan har svårt att ligga själva i vaggan eller spjälsängen. De vill vara nära dig och lyssna till de här ljuden (lilla ofödda hjärtat, du behöver inte oroa dig för att vara ensam, du kommer att ha en given plats mellan oss i stora sängen, mamma och pappa längtar). De inre organen är nu färdiga, förutom lungorna. De behöver mogna ett tag till, de ska ju anpassas från vatten- till landlivet och luftfyllas när barnet kommer ut. Ögonens pupiller kan dras ihop och vidgas. Vikt 2 350 gram.
Mamma: Livmodern tränar för förlossningen nu och du kan känna av det i form av förvärkar, en del svagare och andra kraftigare. En del känner du inte av alls (hmm, jag tror inte jag känner dom iaf), men du kan känna med handen utanpå magen att den plötsligt drar ihop sig och blir alldeles spänd (spänd och hård är den iofs konstant nästan). Är du omföderska brukar förvärkarna vara kraftigare än med första barnet, säkert känner du även av dem lite oftare. Livmodern är jättestor nu (jaa, det känns som den är ända uppe i brösten snart). Och midjemåttet ligger nu på hiskeliga 97 cm!!!!

Inga kommentarer: